FRI fra båndtvang, men ikke fra ansvar!

IMG_0754ps2

Båndtvangen er over for denne gang. Fra og med 21. august til og med 31. mars kan du nå ha hunden din løs. Kos deg med dette, men husk å vise hensyn.

For selv om det nå ikke er generell båndtvang finnes det både lokale restriksjoner du bør vite om, og du må uansett vise hensyn til andre mennesker og dyr. I mange kommuner og byer er det innført egne forskrifter for ekstraordinær båndtvang. Sett deg inn i reglene der du bor. Ofte er det lokale restriksjoner i tilknytning til bolig- og handleområder, parker, gravplasser, ved skoler, barnehager, lekeplasser, idrettsanlegg osv.

Husk at et viktig prinsipp i hundeloven er at du alltid skal søke å avverge at hunden eller hundeholdet ditt skaper utrygghet for andre. Dette gjelder selvfølgelig alltid, båndtvang eller ikke.

Vis hensyn!
Når du er ute med løs hund synes vi alltid du skal kalle hunden til deg når du møter folk med eller uten hund. Det er ikke alle som er begeistret for hunden din, og selv om den er verdens snilleste, finnes det mange hunder som ikke har noen glede av å bli hilst på av din hund.

Invester masse tid på å trene innkalling med hunden din! Har du god kontroll kan du gi hunden din rikelig med frihet nå som det ikke er båndtvang.

Forholder du deg til gjeldene lover og regler, og viser hensyn til alle rundt deg synes vi du skal kose deg masse med å ha hunden din løs i månedene som kommer!

2 hendelser på “FRI fra båndtvang, men ikke fra ansvar!”

1. Må man ha grunneiers tillatelse for å ha hunden løs i skogen nå når det ikke er båndtvang?

2. Det er kun den enkelte kommune som kan vedta forskrift om ekstraordinær båndtvang. Dersom grunneier er av den oppfatning at hans grunn har særskilte vernebehov må han ta dette opp med kommunen og få et vedtak der. Grunneier selv kan med andre ord ikke bestemme dette. Når det er sagt skal en være klar over at det er mange steder enkelte kommuner har vedtatt utvidet båndtvang. For eksempel knyttet til drikkevannskilder, områder med spesielt vernebehov for dyreliv og mye annet. Dette er det hundeeierens ansvar å finne ut av.

Stengt for kommentarer.