Krever deltakelse på kurs at jeg har gått Grunnkurs hos dere?

Det er ikke så lett å svare kort på det spørsmålet. Men det nærmeste vi kommer et enkelt svar er:

Ikke nødvendigvis. Det var slik hos oss tidligere, men vi har gradvis endret på denne praksisen de siste årene.

Men, du kan ikke delta på våre videregående kurs uten at både du og hunden din har en del grunnleggende ting på plass. Og, på noen av de videregående kursene våre er det fremdeles en forutsetning at du har deltatt på Grunnkurset vårt for å delta.

Helt overordnet har vi tre forskjellige typer kurs:

1. Aktiviseringskurs
  2. Hverdagsrettede kurs
  3. Spesialkurs

Aktiviseringskurs handler om å lære forskjellige aktiviteter som både du og hunden synes er morsomme å holde på med i hverdagen. Våre aktiviseringskurs er:

• Agilitykurs
  • Lydighetkurs
  • Rallylydighetskurs
  • Søkskurs
  • Spesialsøkskurs
  • Nosework
  • Hundesport Intro
  • Do as I do

Disse kursene kan du delta på uten å ha gått Grunnkurset vårt. Men, det er et par forutsetninger som må oppfylles. For det første er de videregående kurs. De forutsetter med andre ord at både du og hunden din har en del grunnleggende ting på plass. For å ha utbytte av disse kursene må du med andre ord ha gått på kurs (men ikke nødvendigvis hos oss) og trent en del sammen med hunden din fra før. I tillegg er disse kursene 100% belønningsbaserte. Både du og hunden din må ha litt erfaring med å jobbe belønningsbasert, og du må også være innstilt på at det ikke benyttes noen form for ubehag i treningen.

Hverdagsrettede kurs handler, som navnet tilsier, om å lære deg og hunden din ting slik at dere får det best mulig sammen i hverdagen. Hunden lærer en del ting som gjør at du får litt bedre styring. Som for eksempel innkalling, sitt, dekk, stå, gå i bånd, hilse rolig osv. Du lærer mer om hundens behov slik at du også dekker dens fysiske og mentale behov gjennom lystbetont trening. Våre videregående hverdagskurs er:

• Videre hverdagskurs
  • Språk- og passeringskurs

Begge disse kursene er en direkte fortsettelse av grunnkurset vårt. Vi kjenner hundene og eierne, og vi har tilpasset øvelser, metoder og teknikker til hver enkelt. På grunn av dette er det slik at alle som skal gå disse kursene, må ha gått på Grunnkurs hos oss først.

Spesialkurs er kurs som har helt annen form enn ”vanlige” kurs. For eksempel ved at de har mye lenger varighet, holdes andre steder i landet etc. Eksempler på videregående spesialkurs er blant annet:

• Instruktørskole/ fordypningskurs
  • Språkseminar
  • Ukeskurs hundesport

Disse kursene er veldig forskjellige og kan kreve ingen eller mye forkunnskaper. Se oversikten under for hvert enkelt kurs.

I oversikten under finner du hva som kreves av forkunnskaper på hvert enkelt kurs

Språkseminar

Åpent for alle typer* hunder i alle aldre. Krever ingen forkunnskaper hos hund eller eier.

*Hunder som har skadet andre hunder kan ikke delta på dette kurset. Unntak dersom vi kjenner hunden godt og vet om hunder den kan slippes med, uten at det går utover sikkerheten.

Valpekurs

Åpent for alle typer hunder mellom 8-16 uker. Hunder som er eldre enn dette har mer utbytte av å være på en valp/ unghundgruppe på Grunnkurs. Krever ingen forkunnskaper hos eier.

Grunnkurs

Åpent for alle typer hunder fra 4 mnd og oppover. Hundene plasseres i aldersbestemte grupper. Ingen hunder er for små, store, gamle eller for bråkete til å være med på Grunnkurs hos oss. Eier må ha deltatt på Lundqvist Intro før første kurskveld.

Ukeskurs Trinn-1

Åpent for alle typer hunder fra 4 mnd og oppover. Lundqvist Intro inngår i kurset. Det kreves derfor ingen forkunnskaper hos eier.

Alle aktiviseringskursene våre

(Agility, Lydighet, Rallylydighet, Søk, Spesialsøk, Nosework, Hundesport Intro og Do as I do)

Krever at hund og eier har grunnleggende ferdigheter på plass, men ikke nødvendigvis ved at man har gått kurs hos oss. Både hund og eier må ha erfaring med å jobbe belønningsbasert, og være innstilt på å jobbe på denne måten.

Instruktørskole/ fordypningskurs

Ingen forkunnskaper kreves av hund eller eier. Men man bør ha litt erfaring med hundetrening og i hvert fall en sterk interesse for hund, adferd og læring for å delta. Hunden trenger ikke å kunne noe som helst, og det går også fint å delta selv om man ikke har hund.

Videre hverdagskurs

Dette kurset er kun åpent for de som har gått grunnkurs hos oss.

Språk- og passeringskurs

Dette kurset er kun åpent for de som har gått grunnkurs hos oss

Ukeskurs Hundesport

Forutsetter at man har deltatt på Grunnkurs hos oss eller på et av våre aktiviseringskurs