Oppsummering fra Valpekurs – Rød kveld

Innlæring av “Værsågod”

• Jobb med godbit i hånda
  • La valpen tenke selv (ikke smatt og mas på den, da er det du som tar kontakt, og det er ikke det vi trener på i denne øvelsen 🙂 )
  • Ta pauser, gi deg på topp!
  • Variasjon er viktig. Varier sted, godbit i både høyre og venstre hånd, stå oppreist osv

• Når valpen begynner å bli god på dette kan du gravis øke vanskelighetsgraden ved å :
    • ha godbit på bakken, i skål eller å la noen andre ha godbiten i hånden
    • vent lenger før du sier “værsågod”
    • jobb i miljøer med mer forstyrrelser

Ro – Holde fast

• Tren på dette når valpen er rolig.
  • Sett deg på huk og hold valpen inntil deg, eller hold valpen mellom leggene dine. Finn en stilling som fungerer for dere.
  • Slipp valpen løs når den slapper av og ikke kjemper for å komme seg løs. Ikke belønn valpen med godbiter eller lek. Belønningen nå er å få slippe løs.
  • Pass på at du er rolig selv.

Samarbeid – håndtering

• Jobb med dette når valpen er rolig
  • La den bli vant til at du holder den fast og at sjekker ører, tenner, poter osv
  • Jobb i korte økter og slipp valpen ut når den er rolig
  • Etter hvert introduserer du også børster, kloklipper osv. Vær tålmodig, valpen din skal oppleve at det er positivt å bli håndtert av deg.
  • Tenk gjennom nå alt valpen din må takle gjennom livet, og begynn å lage gode vaner allerede i dag.
  • Når valpen har blitt god på “Værsågod” til skål kan du også legge ut en skål med godbit, håndtere valpen og gi den tillatelse til å ta godbiten når den er flink.

Ro

• Pass på å ikke belønne valpen din for å mase. Avvis den og gi den oppmerksomhet først når den slutter. Husk at avledning fort kan oppleves som belønning.
  • Tenk gjennom hverdagen din de kommende årene. Hvordan vil du at hunden din skal oppføre seg rundt deg, rundt gjester, rundt hunder og fremmede mennesker du møter ute på tur. Lag gode vaner allerede nå.
  • Bestem deg med en gang om valpen din skal få gå bort til noe den synes er spennende. Det være seg en hund, et menneske eller noe annet spennende. Hvis du nøler, og hunden begynner å mase, og du så slipper den bort etter at den har begynt å pipe, bjeffe eller stresse belønner du masing 😉
  • Fremelsk at valpen tar kontakt og ber om lov når den vil noe.
  • Er du i tvil om valpen skal få hilse bør hunden i det minste ta kontakt med deg (uten at du ber den om det) og be om lov før den får din tillatelse. Ikke la valpen slepe deg bort til alt den synes er spennende!

Innkalling

• Jobb med valpen i lang line eller løs
  • Frist valpen til å komme (ikke bruk innkallingsordet for å lokke på den)
  • Sett navn på når valpen kommer mot deg og belønn når den har kommet helt inn
  • Om du har boka  vår kan du lese mer om å sette navn på fra side 107-110
  • Unngå å lokke med godbiter. Bruk deg selv, stemme og kroppsspråk til å lokke. Belønn variert. Bruk godbiter, kos, ros, lek etc. Det er mer gøy å komme når man ikke vet hva man får 😉

På våre nettsider (www.lundqvist-hundeskole.no) kan du finne mye nyttig stoff. Vi har blant annet skrevet en del artikler. Disse finner du under www.lundqvist-hundeskole.no/artikler. Akkurat nå anbefaler vi spesielt at du leser artikkelen “Hjelp, vi har fått valp“.

Du kan også følge oss på våre Facebooksider (www.facebook.com/lundqvisthundeskole) og
Instagram (www.instagram.com/lundqvist_hundeskole) for å holde deg oppdatert på de siste nyhetene fra oss.

PS!
Vi anbefaler at du ikke lar valpen din leke med/ hilse på de andre hundene på utsiden. Det er mye lettere for den å konsentrere seg om deg hvis den ikke har forventninger om å leke med de andre.

Ikke nøl med å ta kontakt dersom det er noe du lurer på 🙂

Husk å jobbe litt med valpen din hver eneste dag 😉

Lundqvist Hundeskole

Handlekurv