Oppsummering fra Valpekurs – Grønn kveld

“Ploffing”/ Kontakt

• Stå rolig med godbit i munnen. Når valpen tar kontakt venter du et sekund eller to før du ploffer.
  • La valpen se på deg lenger og lenger før du ploffer.
  • Noen ganger overrasker du valpen med å belønne med en gang den titter opp. Variasjon er viktig 🙂
  • Øk gradvis og husk at miljøet du befinner deg i må avgjøre hvor mye du forventer av valpen. Er det mye forstyrrelser bør du belønne raskt. Er det et rolig miljø, feks. innendørs, kan du forvente at valpen klarer å se på deg lenger før du ploffer.
  • Tilfeldig kontakt. Styrk samholdet i hverdagen ved å gi valpen respons når den på eget initiativ tar kontakt med deg. Dette bidrar til at valpen orienterer seg om hvor du er, og sjekker innom for å se hva du forventer av den. Belønningsmetodene kan være noen vennlige ord, et motiverende kroppsspråk, å klappe valpen , eller ploffe godbit. Start i rolige, eventuelt ukjente omgivelser, og oppsøk gradvis mer krevende miljøer.

“Trykke tommel”/ tenke selv

• Tommeløvelsen er en artig aktiviseringsøvelse og en fin øvelse hvor valpen får bruke hodet sitt og løse oppgaven helt på egenhånd, uten hjelp eller lokking.
  • Hold en godbit i ene hånden, og strekk ut tommelen på den andre hånden.
  • Målet er at valpen selv skal oppsøke tommelen din for å få belønning.
  • La valpen tenke selv. Når den tilfeldigvis trykker på tommelen sin sier du “tommel” og serverer godbiten.
  • Arranger det hele på nytt og vent til valpen igjen oppsøker tommelen, si “tommel” og server godbiten.
  • Fortsett til valpen skjønner oppgaven og målrettet trykker tommelen din for å få godbiten.

Sosialisering

• Tenk gjennom hva valpen din trenger å venne seg til. Sørg for at den får se sykler, rullebrett, joggere og alt annet som befinner seg i “den store verden”.
  • Husk at det viktigste er å SE, LUKTE og HØRE. Ikke la valpen din hilse på alt og alle. Da risikerer du å få en hund som forventer at den skal hilse på alt den møter.
  • Tenk også gjennom lyder som skudd, fyrverkeri etc. Oppsøk gjerne skytebaner – men pass på å holde nok avstand til at valpen ikke blir skremt. Youtube-filmer med lyd avspilt på tv er bra grunntilvenning. Start med lav lyd, øk gradvis.
  • Om valpen din synes noe er skremmende må du hjelpe den å avreagere og trene på denne spesifikke situasjonen i de kommende ukene.

Læring – Sitt

• Sett ned en skål m/godbit, og vent til valpen setter seg.
  • La valpen tenke selv
  • Belønn med “værsågod”.
  • Sett navn på “sitt” om valpen tar øyekontakt, “Sitt” betyr sitt MED øyekontakt
  • Jobb med utholdenhet, at valpen sitter lenger før du sier “værsågod”.
  • Test ordet “sitt” etterhvert. Brukt tid på å lære det inn alle ord slik at valpen godt vet hva de betyr når du begynner å bruke dem.  Når du etterhvert sier “sitt” bør det føre til at valpen forventningsfullt smeller rumpa ned og ser opp på deg 🙂
  • Samme fremgangsmåte kan selvfølgelig brukes på f.eks. dekk og stå.

Samarbeid – båndtrening

• Vær oppmerksom på hva du belønner.
    • Oppnår valpen din fordeler ved å trekke i båndet?

Videoen under viser en valp som oppnår fordeler med å trekke i båndet og hoppe på mennesker:

Videoen under viser en valp som først får hilse når den på eget initiativ roer seg ned og slakker båndet. Dette er en veldig mye smartere måte å hilse på:

• Det er store helsefordeler ved å benytte sele og et bånd med strikk.
  • Hvis du vil ha en hund som går med slakt bånd må du legge ned mye arbeid i båndtrening.
    • Vi anbefaler i så fall at du skiller mellom halsbånd og sele
    • Når valpen er koblet i sele kan den få gå med stramt bånd, dog bør du stoppe opp og lære hunden å be om lov til å gå bort, om den forsøker å slepe deg bort til noe.
    • Valpen kan gjerne venne seg til å ha på seg halsbånd, men du bør la det gå en god stund før du kobler leiebåndet i halsbåndet.
    • Når valpen blir eldre, og har bedre evne til å konsentrere seg over tid kan du sette på den halsbåndet. Når båndet er koblet til halsbåndet kan du lære hunden din at om båndet nå blir stramt stopper du helt opp. Er du konsekvent på dette vil hunden din lære seg at om den går koblet i halsbånd oppnår den ingenting ved å stramme båndet.
    • Husk å belønne valpen med godbiter, ros og klapp NÅR den går slik du ønsker 🙂

På våre nettsider (www.lundqvist-hundeskole.no) kan du finne mye nyttig stoff. Vi har blant annet en del artikler. Disse finner du under www.lundqvist-hundeskole.no/artikler. Akkurat nå anbefaler vi spesielt at du leser artikkelen “Om hunders impulskontroll” og “Hvis du ønsker å gjøre deg forstått må du starte med å forstå”

Du kan også følge oss på våre Facebooksider (www.facebook.com/lundqvisthundeskole) og
Instagram (www.instagram.com/lundqvist_hundeskole) for å holde deg oppdatert på de siste nyhetene fra oss.

PS!
Husk at valpekurset ikke alltid går på samme ukedager. Sjekk kursprogrammet hvis du er usikker på hvilken dag du skal på kurs neste gang. Vi anbefaler at du ikke lar valpen din leke med/ hilse på de andre hundene inne i eller på utsiden av kurslokalet. Det er mye lettere for den å konsentrere seg om deg hvis den ikke har forventninger om å leke med de andre når den er på kurs.

Ikke nøl med å ta kontakt dersom det er noe du lurer på 🙂

Husk å jobbe litt med hunden din hver eneste dag.

Lundqvist Hundeskole