Oppsummering fra Valpekurs – Blå kveld

“Ploffing”/Kontakt

• “Kontakt” vil si at hunden tar direkte øyekontakt. Å ha god kontakt sørger for høyere kvalitet på innlæring og daglig omgang med hunden. Kontakt er også en forutsetning for å ha kontroll på hunden. Det er en fordel å vedlikeholde, og videreutvikle, kontakten så lenge hunden lever. Prinsippet er enkelt; krev gradvis mer før du belønner.
  • Vis valpen at du putter en godbit i munnen. La armene henge ned langs kroppen, og vent på kontakt. Med en gang valpen ser deg inn i øynene ploffer du ut godbiten. Sitt gjerne på huk de første gangene, så blir det litt lettere for valpen.
  • Uten at valpen ser det legger du en ny godbit i munnen. Vent på kontakt og ploff.

Sosialisering: mennesker

• Det er nå valpen din skal venne seg til alt den skal takle resten av livet
  • Husk at det aller viktigste er å SE, LUKTE og HØRE
  • Tenk gjennom nå hvordan du vil at din hund skal være når den har blitt voksen. Lag gjerne en liten logg slik at du vet valpen din har sett, hørt og luktet  alle “typer” mennesker. Store, små, gamle, mørke, mennesker med luer, briller, skjegg osv.
  • Husk at det er like viktig å lære valpen å kunne overse ting den er veldig opptatt av.  Pass på at den ikke blir for opptatt av fremmede mennesker.
  • I boka vår (“Om adferd og læring – for hundeeiere“) kan du lese mer om sosialisering fra side 16-23.

Snurre

• Snurreøvelsen er en morsom aktiviseringsøvelse.  Den egner seg fint til å trene deg og valpen på å lære inn øvelser ved hjelp av lokking.
  • Vis valpen en godbit og lokk den til å følge etter den rundt i bue.
  • Belønn gjerne etter noen små steg i riktig retning.
  • La gjerne valpen gå ytterligere noen skritt mens den gnager på godbiten før den får servert hele belønningen.
  • Når valpen følger etter godbiten hele veien rundt kan du begynne å sette navn på øvelsen. Si “snurre” mens valpen beveger seg rundt og belønn med godbiten.
  • Fortsett å sette navn på, og lokk gradvis mindre og mindre.

Grunnferdigheter: Sitt

• Frist/lokk valpen til å sette seg ned
  • Når valpen sitter sier du “værsågod” og serverer godbiten
  • Når valpen har blitt flink til å sette seg ned når du lokker venter du på kontakt. Lokk ned i sitt, hold godbiten litt ut til siden og vent til valpen ser på deg. Når valpen sitter OG ser på deg setter du navn på “sitt” og belønner med “værsågod” og godbit
  • Etter noen repetisjoner kan du bare holde frem en godbit og la hunden tenke selv i stedet for å friste.
  • Ta pauser, gi deg på topp
  • Variasjon er viktig!
  • I takt med at valpen blir flinkere kan den sitte lenger før du sier “værsågod”

Ro:  hilsetrening

• Om valpen din skal få hilse på mennesker bør du bestemme deg for hvordan du ønsker valpen skal oppføre seg i hilsesituasjonen. Skal den sitte, skal den be om lov, får den lov til å hoppe etc..?
  • Vær streng og instruer de menneskene som får lov til å hilse. Ikke la noen belønne adferd du ikke ønsker deg ved å klappe valpen, f.eks når den hopper.  Be menneskene å vente med å gi valpen oppmerksomhet til den oppfører seg slik du ønsker.
  • Møter du mennesker du ikke klarer å “styre” og du likevel vil at de skal få hilse, kan du sette deg ned og holde valpen slik at den ikke får hoppet på den som hilser. Husk at i disse situasjonene er det også et alternativ og ikke la den få hilse.

• Glem aldri å belønne valpen – rikelig – om den heller velger å henvende seg til deg 🙂
  • Tenk også gjennom hvordan du vil at valpen din skal ta i mot deg og gjester i døren hjemme hos deg. Vent til den oppfører seg slik du ønsker før du/ gjestene gir den oppmerksomhet.

Matforsvar

• Det er helt naturlig for et dyr å passe på maten sin
  • Det er et urinstinkt som dukker opp hos noen hunder. Du trenger ikke å ha gjort noe som helst feil hvis dette dukker opp
  • Det er en vanlig misforståelse at mat/ ressursforsvar har noe med rang og lederskap å gjøre. Alle individer i en flokk har full rett til å vokte over mat/ egne ressurser. Utfallet av en eventuell konflikt over mat påvirker heller ikke roller eller posisjoner i flokken. Les mer om dette her: Vil hunden din være sjefen?
  • Men selv om det er naturlig er ikke dette noe vi ønsker oss
  • Kartlegg med lammeøret slik vi viste på kurset. Dersom valpen din stivner eller knurrer trekker du deg unna og lar den spise opp. Notér reaksjonen og fortell oss om det neste gang vi møtes.

På våre nettsider (www.lundqvist-hundeskole.no) kan du finne mye nyttig stoff. Vi har blant annet en del artikler. Disse finner du under www.lundqvist-hundeskole.no/artikler. Akkurat nå anbefaler vi spesielt at du leser artikkelen “Om hunders impulskontroll” og “Hjelp, vi har fått valp”

Du kan også følge oss på våre Facebooksider (www.facebook.com/lundqvisthundeskole) og
Instagram (www.instagram.com/lundqvist_hundeskole) for å holde deg oppdatert på de siste nyhetene fra oss.

PS!
Vi anbefaler at du ikke lar valpen din leke med/ hilse på de andre hundene på utsiden. Det er mye lettere for den å konsentrere seg om deg hvis den ikke har forventninger om å leke med de andre.

Ikke nøl med å ta kontakt dersom det er noe du lurer på 🙂

Husk å jobbe litt med valpen din hver eneste dag!

Lundqvist Hundeskole