Online – Instruktørskole/ fordypningskurs | Informasjonsside

Neste oppstart er januar ’23

Programmet for modul 1- onlinevåren’22:
[pdf-embedder url=”https://www.lundqvist-hundeskole.no/wp-content/uploads/2021/10/Program-modul-1-22-1.pdf” title=”Program modul 1 ’22″]
Webinarene på online utdannelsen har fastsatte datoer, men det vil også være mulig å se dem i opptak (så mange ganger du ønsker). I forkant av hvert webinar har du tilgang til videoleksjoner og “miniforedrag” i Learndash som har til hensikt å gjøre deg mest mulig forberedt på webinarene. Disse kan du se når du vil og så ofte du vil. I tillegg har modulen fire obligatoriske innleveringer. To av dem er videoinnleveringer hvor du jobber med hund, to av dem er tekstinnleveringer. Hjemmeoppgavene blir ikke vurdert med karakterer eller lignende, de skal kun sikre en jevn og aktiv deltakelse gjennom hele kurset. Det avholdes heller ingen prøver eller eksamen.

Neste online-modul 1 starter januar ’23. Det kreves ingen forkunnskaper for å få en plass. På modul 1 går det både vanlige hundeeiere, hundeeiere som konkurrerer med hunden sin og noen som jobber med hunder. Dette mangfoldet bidrar til gode diskusjoner og et veldig utviklende miljø på kurset.

Påmelding

Modul-2 og Modul-3 vil bli bygget opp på samme måte, men tar hhv for seg temaene “Kartlegging og problemløsning” og “Pedagogikk”. Modul-2 vil ha oppstart høsten’ 22 og Modul-3 starter vinteren’ 23.

Her ser du programmet for modul 2 online som startet i august ’21:

——————————–

Informasjonswebinar:

Frem mot kursstart i januar ’23 vil vi avholde flere webinarer hvor vi informerer  mer om det faglige innholdet på kurset, den tekniske oppbyggingen og hva som kreves av deg som deltaker.
Dato for neste informasjonswebinar kommer.

Fyll ut skjemaet under, eller kontakt oss på e-post (info@lundqvist-hundeskole.no) eller telefon (949 86 500) dersom du ønsker å delta på webinaret.

Priser

Modul 1 koster kr. 7500,-, Modul 2 kr. 8500,-, og Modul 3 koster kr. 6500,-.  Hver modul betales på giro i starten av hver modul. For de som ønsker å dele opp beløpet er det fullt mulig mot et tillegg på kr. 500,-. Om du ønsker dette bestemmer du forfallsdatoene selv. Dersom du melder deg på alle tre modulene på en gang, og betaler alt innen mars 2022, reduseres totalprisen med kr 1.500,-

Påmelding

Fordypningskurset har fortløpende påmelding. En kan søke opptak for alle tre modulene på en gang, eller en kan søke opptak på neste modul i etterkant av hver modul. Alle som har gjennomført får tilgang til neste modul om de ønsker. Ved registrert påmelding mottar du informasjon om innbetaling av en påmeldingsavgift på kr. 1000,- først når denne er betalt er plassen din sikret. Denne trekkes i fra det prisen på modul 1 når den starter. Betalingen av selve modulene gjøres i starten av hver modul.

Lurer du på noe mer er det bare å ta kontakt. Om du ønsker å melde deg på kan du fylle ut påmeldingskjemaet vårt her:

www.lundqvist-hundeskole.no/online-instruktorutdannelse-fordypningskurs-soknadsskjema/

Modul 1 (grunnleggende adferds- og læringsteori)

All hundetrening er basert på den generelle læringsteorien. Klassisk betinging, operant læring, shaping, primære og sekundære forsterkere, forsterkningsskjemaer m.m er sentrale temaer innenfor dette området. For at hundetreningen virkelig skal bli effektiv, trenger man, i tillegg til læringsteorien, kunnskap om hundens natur. Medfødte egenskaper, hundens utvikling fra valp til voksen, språk, flokkliv, rasekunnskap osv. Disse fagområdene hentes ikke fra læringsteorien, men fra etologien, eller adferdslæren, som det også kalles.

Modul 2 (kartlegging og problemløsning)

En vesentlig del av arbeidet ved vår hundeskole, har alltid vært å jobbe med hunder som sliter med forskjellige typer adferdsproblemer. Skal man skape adferdsendringer hos hunder som sliter med frykt, stress, aggresjon e.l, må man kunne forstå bakgrunnen for den problematiske adferden (kartlegging). I tillegg må man kunne omsette kunnskapen fra modul 1, til å arrangere vellykkede læringssituasjoner som beveger hundens adferd i riktig retning. Modulen består først og fremst av praktisk oppfølging av hunder med forskjellige typer adferdsproblemer. På online-kurset vil dette gjøres ved hjelp av reelle videocaser samt av vi har nettmøter og hjemmeoppgaver.

Modul 3 (pedagogikk)

Ønsker man å jobbe som instruktør, må man, i tillegg til fagområdene over, mestre kunsten å formidle sin kunnskap til andre mennesker. Grunnleggende instruksjonsteknikk, struktur og organisering av kurs, spørreteknikk, 1-1 oppfølging og bruk av pedagogiske virkemidler er blant temaene på denne modulen

Med denne oppdelingen vil det være mulig å bare gå den første modulen, dersom man bare ønsker å fordype seg i grunnleggende læringsteori og adferdslære (etologi). Eller man kan gå den første og den andre modulen, som da vil utgjøre en grundig hundefaglig utdannelse på instruktørnivå. En fullstendig instruktørutdannelse derimot, forutsetter gjennomføring av alle 3 modulene. Hver modul går over et halvt år. Det deles ut kursbevis for hver modul, og eget vitnemål for de som gjennomfører den 18 måneder lange instruktørutdannelsen.

Hundefaget er etter vår mening først og fremst et praktisk fag. Det er riktignok avgjørende at den praktiske utførelsen av faget er forankret i god teoretisk kunnskap. Men dersom man ønsker å bli bedre på å trene sin egen hund, eller om man ønsker å instruere andre, må man til syvende og sist ut å praktisere kunnskapen man har ervervet seg. Du blir ikke ordentlig god på å lese hundens språk av å lese en bok, og man kan heller ikke lære å løse adferdsproblemer ved å bare følge forelesninger. På samme måte trengs det praktisk trening for å mestre det å stå i en forsamling å formidle sin kunnskap til andre. På grunn av dette inneholder online-fordypningskurset hjemmeoppgaver med innleveringer.