Anton, en diabeteshund

Dette er en gladhistorie om Anton som er en diabetes varslingshund, treningen er i regi av instruktører hos Lundqvist Hundeskole.

Møt Anne-Line, en valpekjøper med litt andre planer for valpen sin enn de fleste andre valpekjøpere. På vei til å finne sin Labradorvalp var tankene innom rasene Grand Danois og Japansk Akita.

Kort om Diabetes type 1

Anne-Line har diabetes type 1, også kalt insulinavhengig diabetes. Det er 28 000 personer i Norge som har diabetes type 1. Dette er en autoimmun sykdom, som ikke skyldes levevaner men som det fortsatt forsker på årsakene bak. Ved diabetes type 1 blir cellene som lager insulin ødelagt, og disse mister etter hvert evnen til å produsere insulin. Det må derfor tilføres insuling via sprøyter eller insulinpumpe.

Trygghet og selvstendighet

Anne-Line sier at trygghet og selvstendighet var det viktigste for henne når interessen for å skaffe seg en diabetes varslingshund skulle bli en realitet. For Anne-Line uten hund, var hverdagen preget av en usikkerhet knyttet til risiko for å få følinger. Hun ønsket ikke å måtte være avhengig av at familie og venner var til stede dersom hun fikk så lavt blodsukker at hun ikke var i stand til å orientere seg.

Å ha en hund som kan varsle henne om at føling er gir Anne-Line trygghet og selvstendighet til enhver tid, det være seg hjemme, på kontoret, når hun sover om natten, på skogsturer, på kontoret og når hun koser seg med venner. Når hennes sønn blir gammel nok til å flytte ut og ingen andre er i hjemmet, da har hun Anton som nå er trent opp til å varsle at føling er på vei. Ved hjelp av disse varslingene har Anne-Line tid til å iverksette tiltak. Vi holder også på med å trene Anton til å utføre varslinger som gjør at omverden blir oppmerksomme på at Anne-Line trenger hjelp.

Diabetes varslingshund

I Norge i dag finnes det ingen skole for utdanning av diabetes varslingshunder. Det er et initiativ hver enkelt som ønsker det, må ta selv. Det er noen grupper i samfunnet som er mer avhengig av hunden sin enn det de fleste av oss hundeeiere.

For den svaksynte hjelper en Førerhund med syn, for en med funksjonsnedsettelser hjelper en Servicehund med mer frihet og selvstendighet. Førerhunder trenes og leveres ut i regi av Blindeforbundet. Servicehunder trenes og leveres ut i regi av Veiviseren og NAV gir støtte til treningen av Servicehunder. NAV presiserer at de ikke gir støtte folk som ønsker å trene hunder som varsler diabetes eller epilepsi. All trening av sistnevnte må eier selv investere i, både økonomisk og tidsmessig. Hundeeier trener selv hunden sin med i samarbeid med en instruktør.

Liv og død

For en person med diabetes kan hundens nærhet og luktesans bety forskjellen på liv og død. Det høres ganske så alvorlig ut og det er det. For Anne-Line med diabetes type 1 er Anton mer enn et kjæledyr og en følgesvenn, Anne-Line er avhengig av at han varsler henne om at føling (lavt blodsukker) er på vei.

Anne-Line har bestemt seg for et blodsukkernivå som hun ønsker at Anton skal varsle om, dette er 3,8. Dette gir henne nok tid til å spise/drikke, kople fra insulinpumpe og unngå føling. Dersom hun ikke skulle merke at blodsukkeret fortsetter å falle under 3,8 står hun i fare for å nå et så lavt nivå at hun ikke er i stand til å hjelpe seg selv ved å ta til seg glukose, i verste fall kan det ende opp med at hun blir bevisstløs. Hver gang Anton markerer på Anne-Line får han premie.

Anton markerer også ved andre verdier (høyt blodsukker), men da får han ikke annet enn en verbal påskjønnelse 😊

Hva gjør en diabetes varslingshund?

Hundene kan ikke erstatte ulike medisinske utstyr, men de gir en ekstra trygghet og ikke minst er de familiemedlemmer. Hundene snuser seg frem til og diskriminerer en spesiell lukt som de i treningen er lært opp til å gjenkjenne. Når hunden varsler kan eier sjekke blodsukkernivået sitt.

Forskjellen mellom medisinsk utstyr og hund er jo at når hunden kjenner igjen lukta av lavt blodsukker vil den vekke eier, kan få tak i hjelp eller trenes til å hente juice, sukker el. hvis eier selv ikke orker å stå opp. Hunden kan også hjelpe eier til å stå stødig eller hjelpe eier opp fra et fall.

Når kan jeg starte trening av egen hund?

Treningen kan starte så fort du har fått deg hund. Både voksne hunder og valper kan trenes opp til å bli en diabetes varslingshund, hundens rase spiller ingen rolle. Det er antall timer du som eier legger i treningen som avgjør hvor god din hund blir.

Kvikk Lunsj i rumpa

Anne-Line hadde en opplevelse før hun fikk hund, hvor hennes venner faktisk reddet livet hennes ved å putte en Kvikk Lunsj stang i rumpehullet hennes. Alle andre alternativer var forsøkt og da hun var bevisstløs greide hun ikke svelge, det som ble smurt på innsiden av munnen hennes hadde ikke god nok effekt.  I samarbeid med AMK ble det bestemt at å bruke rumpehullet var en siste mulighet frem til ambulansen kom, her er nemlig opptaket av glukose høyt. Kanskje rart å tenke på for oss andre som ikke har vært i liknende situasjoner. Kvikk Lunsj historien forteller meg at Anne-Line får mer trygghet og kontroll ved å ha Anton ved sin side og vennene hennes slipper å bekymre seg for flere slike turer i fjellet.

Et stort ansvar for Anton – han tar ansvaret på strak pote

Av Kjersti Østlund, Instruktør hos Lundqvist Hundeskole / www.lundqvist-hundeskole.no